Vedtægter

Vedtægter for Socialdemokratiet i Aarhus kommune

FORENINGENS NAVN OG DÆKNINGSOMRÅDE
§ 1. Kommuneforeningens navn er: Socialdemokratiet i Aarhus Kommune (SIAK).

Kommuneforeningen dækker Aarhus Kommune. Kommuneforeningen er del af den socialdemokratiske landsorganisation.

Kommuneforeningen er en nonprofit organisation.

FORENINGENS FORMÅL
§ 2. Kommuneforeningens formål er at virke for de demokratiske, socialistiske idéers udbredelse og anerkendelse i henhold til partiets programmer og at fremme økonomiske, kulturelle og politiske interesser i overensstemmelse med idégrundlaget.

Kommuneforeningen anerkender Socialdemokratiets program og vil virke for dets gennemførelse på grundlag af partiets principprogram, lov og beslutninger.

Dette mål søges opnået ved:

  • at inspirere til og koordinere politiske dialoger, uddannelse og samarbejde mellem kommuneforeningens partiforeninger samt formidle samarbejdet med den øvrige arbejderbevægelse.
  • at formidle samarbejdet med kommuneforeningens kommunalbestyrelseskandidater samt opstille og føre valgkamp for disse.

KOMMUNEFORENINGENS OPGAVER
§ 3 Kommuneforeningen varetager partiforeningernes fælles politiske og organisatoriske interesser og skal herunder:

  • Samarbejde med kommunalbestyrelsesgruppen jf. § 10.
  • Medvirke til et konstruktivt samarbejde mellem alle partiforeninger, som er tilsluttet kommuneforeningen.
  • Informere medlemmerne om arbejdet i kommuneforeningen.
  • Arbejde for øget tilslutning til partiet, herunder rekruttere og fastholde medlemmer.
  • Sikre udarbejdelse af et kommunalvalgprogram jf. § 7.
  • Løse opgaver for andre led i organisationen jf. § 11.
  • Medvirke ved opstillingen af kandidater til andre offentlige hverv samt til nærdemokratiske råd og nævn.
  • Føre valgkamp for og foretage opstilling af kandidater til kommunalvalg jf. § 7, § 8 og § 9.
  • Føre valgkamp for de opstillede kandidater.

LIGESTILLING
§ 4. Kommuneforeningen skal ved udarbejdelse af opstillingsregler og opstilling af kandidater til politiske valg tilstræbe at sikre, at intet køn er repræsenteret med mere end 60 procent.

Stk. 2. Kommuneforeningen skal tilstræbe at sikre, at intet køn er repræsenteret med mere end 60 procent, f.eks. ved valg af bestyrelses- og hovedbestyrelsesmedlemmer, delegerede til kongresser, repræsentantskaber i regions- og kredsorganisationer, kommuneforeninger og ved udpegning af medlemmer til nævn, råd, kommissioner og udvalg.

KONTINGENT
§ 5. Kommuneforeningen indgår ikke i fordelingen af den fælles kontingentopkrævning, som landsorganisationen foretager.

PARTISKAT
§ 6. Alle, der direkte eller indirekte varetager tillidshverv på vegne af Socialdemokratiet, skal betale partiskat. Partiskatten opkræves af kommuneforeningens kasserer og hensættes til afholdelse af valgkampe.

Stk. 2. Partiskatten udgør 5 procent af bruttobeløbet, der udbetales til vedkommende som løn, honorar, vederlag inklusive eftervederlag, tillæg eller lignende. Der kan ikke fratrækkes nogen form for udgifter, løntab eller andet. Kassereren kan kræve dokumentation for, at det er det korrekte beløb, der er indbetalt.

Stk. 3. Partiskat skal indbetales minimum én gang i kvartalet. For byrådsmedlemmer betales partiskat
kvartalsvis, den første hverdag efter hvert kvartals udløb, af de beløb der er udbetalt i det forgangne kvartal
for alle tillidshverv. I år med kommunalvalg afregnes dog samlet for 3. og 4. kvartal den første hverdag i
oktober. For øvrige medlemmer betales partiskat årligt, den første hverdag i april måned, af de beløb der er
udbetalt i det foregående kalenderår.

Stk. 4. Såfremt der sker efterfølgende ændringer eller reguleringer af beløb, hvoraf der allerede er afregnet
partiskat, skal partiskatten reguleres tilsvarende. Reguleringen sker for ét kalenderår ad gangen og skal
senest være betalt første hverdag i april måned i det efterfølgende kalenderår.

Stk. 5. Medlemmer, der skal betale partiskat, er selv ansvarlige for opgørelse og korrekt beregning.
Kassereren kan kræve nødvendig dokumentation til kontrol. Indtil dokumentation er afleveret, kan
partiskatten opgøres skønsmæssigt.

Stk. 6. Hvis partiskatten ikke er betalt senest et kvartal efter forfald, bortfalder medlemsrettigheder
(stemmeret og valgbarhed), indtil betaling har fundet sted.

Stk. 7. Alt skyldigt partiskat for det foregående år skal være indbetalt senest den 1. april. Manglende
betaling kan uden videre medføre tab af medlemskab. Medlemskabet bortfalder, når medlemmet har
modtaget skriftlig meddelelse herom.

KOMMUNALVALG
§ 7. Senest på det ordinære repræsentantskabsmøde i kalenderåret forud for afholdelse af kommunalvalg beslutter repræsentantskabet opstillings- og afstemningsregler. Af afstemningsreglerne skal det fremgå, om man vælger urafstemning eller repræsentantskabsmøde, samt om man anvender listeopstilling eller sideordnet, ligesom frister for indgivelse af forslag til kandidater skal fremgå af afstemningsreglerne. Repræsentantskabet fastlægger selv sine urafstemningsregler.

I kandidatudvalget skal det tilstræbes at sikres, at intet køn er repræsenteret med mere end 60 procent.

Stk. 2. Senest på det ordinære møde i repræsentantskabet i kalenderåret forud for afholdelse af kommunalvalg nedsætter repræsentantskabet et kandidatudvalg, som forestår og er ansvarlig for opstilling af kandidater. Kandidatudvalget kan og har om nødvendigt pligt til at bringe kandidater i forslag. Kandidatudvalget skal bestå af de stemmeberettigede repræsentanter fra bestyrelsen og DSU. Herudover beslutter repræsentantskabet, hvem der skal sidde i kandidatudvalget. Kandidater kan ikke sidde i kandidatudvalget.

Stk. 3. Kommuneforeningen skal før hvert kommunalvalg på et repræsentantskabsmøde fastlægge den politik, Socialdemokratiet vil føre i kommunalbestyrelsen.

Stk. 4. Kommuneforeningen skal føre valgkamp for de opstillede kandidater.

OPSTILLINGSREGLER TIL KOMMUNALVALG
§ 8. Der kan kun opstilles én socialdemokratisk liste.

Stk. 2. Ingen medlemmer af partiet kan:

  • være medlem af både Folketinget og Europa-Parlamentet.
  • være medlem af både en kommunalbestyrelse og Folketinget.
  • være medlem af både et regionsråd og Folketinget.
  • være medlem af både et regionsråd og Europa-Parlamentet.
  • være medlem af både en kommunalbestyrelse og Europa-Parlamentet.

Stk. 3. Et medlem kan stille op til mere end et politisk hverv. Dette kræver særskilt godkendelse fra de berørte, opstillende forsamlinger.

Stk. 4. Hovedbestyrelsen kan give dispensation til, at et medlem der varetager et politisk hverv og ikke længere er kandidat til dette, kan lade sig opstille og blive valgt til et andet politisk hverv.

Stk. 5. Hvis et folkevalgt medlem midlertidigt må tage orlov fra sit hverv eller helt udtræder, kan hovedbestyrelsen, hvis helt særlige forhold taler for det, træffe beslutning om at stedfortræderen kan indtræde uden at skulle søge orlov fra andre folkevalgte hverv.

VALGREGLER TIL KOMMUNALVALG
§ 9. Der gives medlemmerne mulighed for at bringe kandidater i forslag. Forslag til kandidater til et kommunalvalg skal vedlægges en stillererklæring, hvor mindst fem medlemmer, bosiddende i kommunen, ved personlig underskrift anbefaler valget af den foreslåede kandidat. Hvert medlem kan være stiller for mere end én kandidat. Ved forslag om spidskandidat skal vedlægges en stillererklæring, hvor mindst 25 medlemmer, bosiddende i kommunen, ved personlig underskrift anbefaler valget af den foreslåede kandidat. Det gælder ikke ved ønske om genvalg. Hvert medlem kan kun være stiller for én spidskandidat. Valgbare er medlemmer af partiet, der er bosiddende i kommunen, og som opfylder betingelserne i § 6.

Stk. 2. Valg af kandidater foregår ved urafstemning eller repræsentantskabsmøde, hvortil kun partimedlemmer, som opfylder betingelserne i § 6, har stemmeret. Afstemningen om spidskandidat skal foretages separat.

Stk. 3. I tilfælde af at der ved valg af spidskandidat vælges repræsentantskabsmøde, og der er mere end én kandidat, skal denne opnå mindst 2/3 af de afgivne gyldige stemmer for at være valgt. I modsat fald skal den samlede liste af kandidater sendes ud til urafstemning blandt medlemmerne.

Stk. 4. Ved urafstemning med kun to kandidater er den valgt, der får flest stemmer. Ved urafstemning med flere kandidater, skal den, der vælges, have mere end halvdelen af de afgivne stemmer. Blanke og ugyldige stemmer tæller ikke med. Såfremt ingen af kandidaterne ved den første afstemning får det krævede antal stemmer, foretages en ny afstemning mellem de to kandidater, der ved første urafstemning nåede de største stemmetal. Ved denne afstemning er den valgt, der opnår størst stemmetal.

Stk. 5. Urafstemningen kan foregå elektronisk eller skriftligt. Ved elektronisk afstemning må kun anvendes de af hovedbestyrelsen godkendte elektroniske afstemningssystemer. Ved elektronisk afstemning skal medlemmer, der ikke har mulighed for at deltage i elektronisk afstemning, kunne deltage skriftligt. Ved skriftlig afstemning må kun anvendes de stemmesedler og stemmekuverter, som foreningen har ladet fremstille. På stemmesedlen anføres foreningens navn samt de foreslåede kandidater i alfabetisk rækkefølge. Herudover må stemmesedlen kun indeholde meddelelse om, hvor mange kandidater der skal/må stemmes på. Stemmekuverten, hvori stemmesedlen skal afleveres, mærkes »urafstemning«.

Stk. 6. Udsendelsen af stemmemateriale forestås af forretningsudvalget og sker på baggrund af de medlemsoplysninger, der er registreret i partiets medlemssystem. Ved skriftlig afstemning skal medlemmerne sammen med stemmematerialet have tilsendt en svarkuvert, der skal benyttes ved afstemningen, og som skal være påført den af bestyrelsen udpegede modtager af stemmesedlerne. Forretningsudvalget angiver i en følgeskrivelse til stemmematerialet den dag, hvor stemmematerialet skal være stemmemodtageren i hænde for at kunne betragtes som rettidigt indgivet.

SAMARBEJDET MED KOMMUNALBESTYRELSESGRUPPEN
§ 10. Straks efter kommunalvalget samles kommuneforeningens bestyrelse og den nye kommunalbestyrelsesgruppe til møde for at drøfte valgets resultat og konsekvenser. På mødet aftales det videre samarbejde med hensyn til eventuelle forhandlinger med andre partier/lister, konstitueringsspørgsmål mv. Indkaldelsen til mødet foretages af kommuneforeningsformanden.

Stk. 2. Kommuneforeningen skal mødes med kommunalbestyrelsesgruppen mindst to gange om året for at drøfte det kommunalpolitiske arbejde. Det ene møde skal holdes mellem første og anden behandling af det kommunale budget.

Stk. 3. Kommuneforeningens ledelse (formand og næstformand) skal deltage i gruppemøderne og inddrages i beslutningsprocesserne.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsesgruppen aflægger beretning på repræsentantskabsmødet.

OPGAVER FOR ANDRE LED I ORGANISATIONEN
§ 11. Kommuneforeningen har pligt til at udføre de opgaver, der er pålagt i partiloven og at yde den bistand i partiarbejdet, som partiledelsen, regions- og kredsorganisationen samt foreningerne i kommunen måtte anse for påkrævet.

Stk. 2. Kommuneforeningen har nedsat dialoggrupper inden for magistratsområderne. Dialoggrupperne bidrager gennem dialog med de socialdemokratiske byrådsmedlemmer/ordførere på de respektive områder til politikudviklingen. Dialoggrupperne aflægger skriftlige beretninger til det ordinære repræsentantskabsmøde. Formændene vælges på det ordinære repræsentantskabsmøde i lige år.

Stk. 3. Det er bestyrelsens ansvar at registrere og ajourføre partiets medlemssystem i forhold til valgte til tillidsposter i kommuneforeningen.

ØVERSTE MYNDIGHED
§ 12. Kommuneforeningens øverste myndighed er repræsentantskabet, der holder ordinært møde i maj måned. Repræsentantskabet indkaldes af forretningsudvalget med en måneds varsel med foreløbig dagsorden.

14 dage inden det ordinære møde i den øverste myndighed, skal forslag, som medlemmerne ønsker behandlet, indsendes til formanden, jf. stk. 6.
Den endelige dagsorden skal sendes til alle medlemmer senest ti dage før repræsentantskabsmødet, jf. stk. 8.

Stk. 2. Under helt særlige omstændigheder, hvor det er lovstridigt eller ikke anbefalelsesværdigt at samles i det antal, der sædvanligvis deltager i møderne i repræsentantskabet, kan bestyrelsen træffe beslutning om, at mødet kan afholdes udelukkende elektronisk.

Stk. 3. Repræsentantskabet består af repræsentanter for de socialdemokratiske foreninger i kommunen efter nedenstående regler:

  • Delegerede udpeget af partiforeningerne (stk. 4)
  • Kommuneforeningsbestyrelsen
  • 1 socialdemokratisk repræsentant for FH Aarhus
  • 1 repræsentant for DSU i Aarhus
  • 1 repræsentant for Frit Forum i Aarhus
  • 1 repræsentant for Det kooperative Fællesråd i Aarhus
  • Formænd eller næstformænd for kredse hjemhørende i Aarhus Kommune, hvis formand eller næstformand har bopæl i Aarhus Kommune
  • Formænd eller næstformænd for dialoggrupperne
  • Medlemmer af Hovedbestyrelsen bosat i Aarhus Kommune
  • Den socialdemokratiske byrådsgruppe i Aarhus Byråd
  • De socialdemokratiske medlemmer af regionsrådet i Region Midtjylland bosat i Aarhus Kommune
  • Folketingsmedlemmer og -kandidater opstillet i kredse hjemhørende i Aarhus Kommune

Delegerede kan kun udøve deres stemmeret ved personligt fremmøde. Alle medlemmer i kommunen har adgang til repræsentantskabsmødet med taleret men uden stemmeret.

Stk. 4. Den enkelte partiforening tildeles delegerede således: For hver påbegyndt 50 medlemmer opnås én delegeret. Ved beregningen af partiforeningernes repræsentationsret regnes med det medlemstal, for hvilket der i gennemsnit er betalt kontingent til partikontoret i det sidste regnskabsår. Kun medlemmer, der opfylder partilovens § 4, kan vælges som delegeret.

Stk. 5. Dagsordenen for mødet i repræsentantskabet skal indeholde:

a) Formandens beretning
b) Fremlæggelse af regnskab med revisorernes bemærkninger
c) Kommunalbestyrelsesgruppens beretning
d) Valg til forretningsudvalget (FU) af formand, næstformand, kasserer og fire FU-medlemmer. Formand og kasserer vælges særskilt. Kassereren skal være myndig. Herudover vælges to FU-suppleanter, to revisorer samt to revisorsuppleanter.
I lige år vælges formand, 2 FU-medlemmer, 1 suppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
I ulige år vælges næstformand, kasserer, 2 FU-medlemmer, 1 suppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
e) Valg af formænd for dialoggrupperne i lige år
f) Indkomne forslag.

Stk. 6. Indsendte forslag kan kun komme til behandling efter forudgående vedtagelse i en partiforeningsbestyrelse og skal være indsendt til kommuneforeningsbestyrelsen senest 14 dage forud for mødet i den kompetente forsamling. Forslagsberettigede er også forretningsudvalget.

Stk. 7. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde kan indkaldes af forretningsudvalget eller på begæring af tre foreningsgeneralforsamlinger i fællesskab. Det ekstraordinære møde skal afholdes tidligst 8 dage og senest 14 dage efter begæringen.

Stk. 8. Indkomne forslag skal tilsendes de delegerede senest ti dage før repræsentantskabsmødet sammen med indkaldelse og dagsorden.

BESTYRELSEN
§ 13. Mellem møderne i repræsentantskabet ledes kommuneforeningen af en bestyrelse, og mellem møderne i bestyrelsen ledes kommuneforeningen af forretningsudvalget, der er valgt på repræsentantskabsmødet.

Stk. 2. Bestyrelsen består af forretningsudvalget (formand, næstformand, kasserer, et antal bestyrelsesedlemmer valgt på repræsentantskabsmødet) og formændene for partiforeningerne i kommunen eller, som suppleanter næstformændene.

Stk. 3. Adgangsberettigede uden stemmeret er:

  • Formændene for dialoggrupperne
  • Den socialdemokratiske borgmester, gruppeformanden og den politiske ordfører for den socialdemokratiske byrådsgruppe
  • Kredsformændene for kredsene hjemhørende i Aarhus Kommune
  • 2 repræsentanter for DSU i Aarhus Kommune
  • 1 socialdemokratisk repræsentant for FH Aarhus
  • 1 socialdemokratisk repræsentant for Det kooperative Fællesråd i Aarhus

Herudover kan forretningsudvalget indbyde gæster til belysning af særlige spørgsmål

ØKONOMI
§ 14. Kommuneforeningens regnskabsår er fra den 1. januar – 31. december.

Stk. 2. Til dækning af udgifter til kommunalvalg og medlemsaktiviteter henlægges nødvendige beløb i en valg- og informationspulje. Partiskatten indgår i denne pulje.

Stk. 3. Offentlig støtte til kommunalpolitisk arbejde anvendes efter beslutning i bestyrelsen til politisk arbejde og må ikke udelukkende anvendes til valgaktiviteter. Det udbetalte beløb skal anvendes i det år, støtten udbetales. Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert kalenderår ansøges om kommunal partistøtte. I kommuner med flere foreninger inden for kommunen varetages opgaven af kommuneforeningen.

Stk. 4. Socialdemokratiet i Aarhus Kommune tegnes af formanden og kassereren i fællesskab. Forretningsudvalget kan meddele enkeltpersoner fuldmagt til varetagelse af bestemte forretninger.

Ved køb, salg og pantsætning af fast ejendom tegnes Socialdemokratiet i Aarhus Kommune dog af det samlede forretningsudvalg.

Stk. 5. Socialdemokratiet i Aarhus Kommune hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke medlemmer af Socialdemokratiet i Aarhus Kommune eller kommuneforeningsbestyrelsen nogen personlig hæftelse.

Stk. 6. Revisorerne skal hvert år gennemgå og påse, at beholdningerne er til stede. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsrapporten forsynes med en påtegning. Revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger og skal gøre forretningsudvalget opmærksom på eventuelle uregelmæssigheder i så henseende.

VEDTÆGTSÆNDRINGER
§ 15. Ændring af denne vedtægt kan ske på de ordinære repræsentantskabsmøder ved almindeligt flertal.

Vedtaget på repræsentantskabsmødet 17. maj 2025